Agile marketing & Scrum

Wat is agile en scrum?

Agile en scrum kennen we oorspronkelijk uit de software ontwikkeling. Het is het antwoord op IT projecten waar, voordat er een regel code geschreven gaat worden, alle technische specificaties en planning tot in detail worden vastgelegd. Op het moment dat met de bouw van het systeem gestart wordt, is het door de veranderende behoefte van eindgebruikers vaak al achterhaald. Dat kan anders!

Agile software development is er op gericht om in korte sprints werkende software op te leveren die onmiddellijk getest kan worden. Het basisproduct wordt snel in gebruik genomen en op basis van feedback van gebruikers verbeterd en in functionaliteit uitgebreid.

Hoe werkt agile voor marketing?

Marketers kregen door dat agile ook voor het managen van content ontwikkeling en marketing campagnes goede resultaten kon opleveren. De klantgedreven insteek van agile sluit prima aan bij de content marketing gedachte. En door campagnes en projecten kleiner te houden, snel uit te rollen en de reacties van prospects en resultaten te meten kan een agile marketer snel inspelen op wat werkt en wat niet werkt.

En wat is dan scrum?

Scrum is een agile project management methode waarmee een zelfsturend team effectief en snel projecten kan opleveren.

Agile Marketing Workshop

Tijdens de agile marketing workshop krijg je inzicht  in de achtergrond van agile en scrum en het toepassen van de methode op je marketing afdeling. Het is een hands-on workshop waarin de theorie wordt besproken en direct in de praktijk worden gebracht met bedrijfsspecifieke voorbeelden.

Je leert onder andere:

  • de basisprincipes van scrum zoals de verschillende rollen in een scrum team, de dagelijkse stand-up en andere scrum meetings
  • hoe je marketingdoelstellingen vertaalt naar concrete user stories, over planning poker en het backlog
  • hoe je als marketing scrum teams kunt samenwerken voor optimale resultaten.

Duur workshop: 8 uur
Maximaal aantal deelnemers: 8 (ter bevordering van de interactiviteit)

Neem contact op als je met je team een agile marketing workshop wilt doen

Agile Marketing Coach

De agile marketing coach ondersteunt het team bij de eerste stappen op het agile marketing pad. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • het opbouwen en prioriteren van het marketing backlog
  • het begeleiding van een stand-up sessie, refinement meeting en planning meeting
  • de review van het proces na 1 sprint en aanbevelingen voor het optimaliseren van het proces en de samenwerking binnen en tussen de teams.

Neem contact op als je agile wilt gaan werken met je marketing team of afdeling.