Content marketing? Kun je dat uitleggen?

Je kent het wel. Op een verjaardag of feestje ontmoet je iemand die je vraagt wat je doet voor werk. Als ik antwoord dat ik een content marketer ben dan word ik meestal een beetje glazig aangekeken en verandert men snel van onderwerp. Tot de vraag me een keer gesteld werd door een man met een loodgietersbedrijf die wel wilde weten wat content marketing dan precies is. Ik gaf hem een simpel voorbeeld dat ik daarna nog vaak heb gebruikt.

Een simpel voorbeeld van content marketing

Ik vroeg hem: ”Stel dat je een simpel maar duidelijk filmpje maakt hoe iemand zelf eenvoudig een rubbertje van een lekkende kraan kan vervangen en je zet dat op YouTube. Denk je dat mensen die op zoek zijn naar tips hoe ze hun lekkende kraan kunnen maken daar wat aan hebben?” Hij dacht van wel. Maar, en dat is onherroepelijk de volgende vraag, “als ik ze ga uitleggen hoe ze het zelf moeten doen…waarom zouden ze mij dan nog inhuren?”

Daarop vroeg ik hem of dat leuke of lucratieve klussen voor hem waren…rubbertjes vervangen. Het antwoord was nee. Voor zo’n simpel klusje was hij in de perceptie van de klant eigenlijk altijd te duur. Voorrijkosten, uurloon, het tikt snel aan. Het levert niet veel omzet of tevreden klanten op. Hij zou veel liever grotere, interessantere klussen aannemen.

De kern van content marketing

Voor mij is dat de kern van content marketing, van relevante content. Leer je potentiële klanten iets waar ze in hun dagelijks werk/leven echt iets aan hebben, zonder daar iets voor terug te verwachten. Op het moment dat ze een grote klus hebben waar ze zelf niet aan willen of kunnen beginnen heb je een grote kans dat ze zich jouw filmpje (of blog, recept, 10 tips) herinneren waarin je hebt laten zien dat je hun probleem begrijpt en goed bent in je vak. Bovendien speelt de gunfactor een rol. Je hebt belangeloos je kennis gedeeld en vertrouwen gecreëerd. Dit is hun kans daar iets voor terug te geven.

Omzet genereren door kennis te delen

The Furrow MagazineAls je content marketing vanuit dit oogpunt bekijkt is het door elke ondernemer, door elke marketer, in te zetten voor het genereren van omzet. Want dat is natuurlijk wel het uiteindelijke doel. Het maken van content is geen doel op zich. Het is ook geen nieuwe vorm van marketing of klantenbinding.

Al in 1895 publiceerde tractor- en landbouwmachinefabrikant John Deere een tijdschrift vol informatie hoe boeren hun bedrijf winstgevender kunnen maken. Het stond niet vol advertenties voor John Deere producten, maar was gevuld met artikelen over onderwerpen die boeren aan het hart gingen. Dit tijdschrift, The Furrow, bestaat nog steeds en wordt door 2 miljoen lezers in 40 landen, in 12 talen gelezen.

Content marketing is dus geen verkapte vorm van adverteren. Een ebook is geen medium om je product of dienst toe te lichten. Daar heb je brochures voor. De inhoud van een artikel of e-book moet erop gericht zijn de vraag van de klant zo goed mogelijk te beantwoorden.

Alleen als de content relevant is voor de lezer, levert het ook de maker iets op.

Plaats een reactie