De link tussen online marketing en content marketing

Online marketing is onlosmakelijk verbonden met content marketing. Online marketing is het vermarkten van producten en diensten via internet. Maar zonder verse, relevante content is de kans dat je op Google gevonden wordt tegenwoordig bijzonder klein.

Het wereldwijde web telt momenteel ruim 1 miljard websites, waarvan ongeveer 75% actief gebruikt wordt. Alle websites samen tellen ruim 4,6 miljard pagina’s (bron: worldwidewebsize.com).

google algorithmsZoekmachines als Google hebben een duidelijke missie. Deze overdaad aan informatie structureren en beschikbaar maken voor het publiek. Om de waarde van websites voor de gebruikers van zoekmachines te bepalen wordt gebruik gemaakt van complexe algoritmes die op basis van diverse criteria de relevantie van webpagina’s in relatie tot de zoekopdracht bepalen.

De trucjes van online marketers

Lange tijd was een goede online marketer iemand die op de hoogte was van alle trucjes om de algoritmes om de tuin te leiden. Maar voor elk trucje werden nieuwe regels aan de algoritmes toegevoegd en vandaag de dag rangschikt Google pagina’s op basis van 200 factoren. Onder deze factoren vallen onder andere de kwaliteit van de code en de snelheid van de server, maar ook de termen op websites en de recentheid van de inhoud.

Het bouwen van een statische website waar je product of dienst wordt toegelicht is niet meer genoeg. Het overdadig gebruik van keywords of het kopen van links naar je pagina om maar zo hoog mogelijk te ranken wordt bestraft.

Het is niet te doen om te proberen te voldoen aan 200 verschillende factoren. Bovendien verandert Google de algoritmes met enige regelmaat. Maar omdat optimale relevantie van de zoekresultaten voor de gebruikers het beoogde resultaat is van Google kom je al een heel eind als je oprecht relevant probeert te zijn in de content die je op je website plaatst. En daar komt content marketing om de hoek kijken.

Wat is content marketing?

Content marketing is het creëren en distribueren van relevante content, gericht op het ondersteunen van prospects en klanten bij het maken van keuzes.

Om content te kunnen maken die antwoord geeft op de vragen van je prospect en klant moet je eerst voor jezelf een aantal vragen beantwoorden:

  1. wie zoekt er naar de oplossing die ik aanbied (buyer personas)?
  2. waarom zoekt zij naar een oplossing (de vraag, de pijn)?
  3. waar zoekt zij naar een oplossing (het kanaal, het apparaat)?
  4. hoe zoekt zij naar het antwoord op haar vraag (zoektermen)?
  5. hoe consumeert zij het antwoord op de vraag het liefst (medium, type content)?

Als je veel klantcontact hebt of samen kunt werken met sales kan je deze vragen waarschijnlijk in de basis al beantwoorden. Door middel van online research kun je deze informatie prima aanvullen tot bruikbaar profielen. Maar om kwalitatieve buyer personas te kunnen maken en voor elk persona de vragen 2 tot en met 5 met overtuiging te kunnen beantwoorden heb ik 1 tip: Vraag het je klant!

 

 

Een reactie plaatsen