Wat is de definitie van relevante content?

Content marketing. Er zijn vele definities voor te vinden. Mijn versie? Content marketing is het creëren en distribueren van relevante content, gericht op het ondersteunen van prospects en klanten bij het maken van keuzes en het nemen van beslissingen.

Relevant is een belangrijk woord in deze definitie. Relevantie betekent dat iemand er ook daadwerkelijk iets aan heeft. Dat het waarde heeft voor zijn persoonlijke en/of zakelijke ontwikkeling.

Dat niet alle content dezelfde waarde heeft werd mij duidelijk toen ik in 2010 voor mijn toenmalige werkgever op zoek ging naar een nieuwe email tool. Tijdens dat proces kwam ik in aanraking met marketing automation én content marketing. Mijn interesse was gewekt en de focus van ons koopproces werd verlegd naar marketing automation in plaats van email marketing.

Van mijn eigen rol als koper in een complex koopproces heb ik veel geleerd. Niet zozeer over de features van de 2 producten die we vergeleken (Marketo en Eloqua), maar over de waarde van marketing automation en de directe link met content marketing.

Als lead werd ik door beide partijen genurtured met relevante content. Op basis van informatie en feiten in die content kon ik de CCO ervan overtuigen dat marketing automation ons zou helpen bij het creëren van meer, betere leads voor onze sales teams.

Relevante contentEn terwijl ik daarmee bezig was vroeg ik me af of de content die ik zelf maakte voor mijn business unit dezelfde waarde had voor onze prospects. Het antwoord was nee. We maakten brochures waarin we vertelden hoe geweldig onze software oplossingen waren en we maakten case studies waarin de klant vertelde dat onze oplossingen fantastisch waren. Zeker niet onbelangrijk, maar de focus lag op wat wij graag wilden vertellen, niet op de behoefte van de klant. De lead gedurende het hele koopproces ondersteunen en helpen haar baas te overtuigen van de waarde van een dergelijke software oplossing, nee, dat deed onze content niet.

Een marketing automation oplossing implementeren was dus niet voldoende. We moesten ook relevante content gaan maken zodat we een echte connectie konden maken met de lead. Zodat we de kennis van de lead konden ontwikkelen tijdens de verschillende fases van het koopproces en de behoefte aan de capaciteiten en voordelen van onze oplossing konden vergroten.

Op basis van de content die ik had gevonden was de pitch voor een nieuwe rol snel gemaakt. Ik had een nieuwe baan. Implementeerde Marketo. Bouwde een nieuw team. Genereerde miljoenen aan content marketing gedreven pipeline. Was succesvol.

En dat is wat je wilt als content marketer. Dat je je lead kan helpen om waarde te creëren voor haar bedrijf en voor zichzelf. Om succesvol te zijn. Dan is je content relevant.

Plaats een reactie