Marketing Automation Specialist

Je wilt de volgende stap zetten met email marketing. Niet zomaar losse mail shots sturen naar je hele mailing lijst, maar op het juiste moment, de juiste informatie aanbieden. Dat kan met een marketing automation tool én een marketing automation specialist die weet hoe je de tool optimaal inzet.

Op basis van cookies kan het gedrag van prospects op je website inzichtelijk worden gemaakt. En dat inzicht is de basis voor relevantie. Met een marketing automation tool kan je je reactie op bepaald gedrag automatiseren.

In 2011 selecteerde en implementeerde ik voor het eerst een marketing automation tool. Als koper in een buying journey voor een marketing automation tool ging een wereld voor me open. Het werd me op dat moment pijnlijk duidelijk dat ik als marketer tekort schoot bij het bedienen van mijn eigen prospects met relevante informatie. Sinds die tijd heb ik voor mijn werkgevers grote stappen gezet op het gebied van marketing automation en content marketing.

Wat kan ik voor je doen op het gebied van marketing automation?

De business case maken

Als je wilt starten met marketing automation begin je bij het maken van de business case. Gaat het je opleveren wat je ervan had verwacht of kan je de investering met de voorspelde resultaten niet terugverdienen?

Een marketing automation tool selecteren

Wat de juiste tool is voor jouw bedrijf hangt af van een aantal factoren. Een MKB onderneming heeft niet per definitie een enterprise oplossing nodig. Heb je budget om een marketing automation specialist aan te nemen, of gaan je marketers het ‘erbij’ doen. In dat laatste geval krijgt de gebruiksvriendelijkheid van de tool een zwaardere wegingsfactor.

Laat je begeleiden bij de selectie van de tool om direct de juiste keuze te maken.

Outbound marketing campagnes ontwikkelen

Om een email campagne effectief te kunnen automatiseren moet je goed nadenken over alle fases in die campagne. Vaak zie ik dat niet verder wordt gedacht dan de uitnodiging voor bijvoorbeeld een webinar. Deze uitnodiging is dan krap 3 weken voor het webinar klaar. Hoe de campagne in het grotere geheel past en hoe deze wordt opgevolgd komt vaak pas na afloop van het webinar ter sprake.

Ik help je bij het inrichten van het proces, het creëren van een optimale campagneflow en het bouwen van de campagne in de tool.

Lead nurture programma’s creëren

Leads die je via je website (inbound) en outbound campagnes hebt gegenereerd zijn bijna nooit direct sales gekwalificeerd. Je moet deze leads dus warm houden tot ze klaar zijn om in contact te komen met sales. Hier komt lead nurturing en lead scoring om de hoek kijken.

Omdat relevantie voor je doelgroep het succes van je activiteiten bepaald geldt ook voor lead nurturing dat de juiste content, in de juiste volgorde of flow de beste resultaten oplevert. Een juiste bepaling van de lead score op basis van demografische kenmerken en gedrag zorgt ervoor dat de beste leads bij sales onder de aandacht kunnen worden gebracht.

Ik help je de flow van je nurture programma’s af te stemmen op de buying journey van je prospects en klanten en nurture programma’s te bouwen in je marketing automation tool.

Neem contact op als je hulp wilt bij het selecteren of optimaliseren van je marketing automation tool