Marketing is de afgelopen jaren sterk veranderd. Het vak digitaliseert en automatiseert in hoog tempo. En dat proces lijkt alleen maar te versnellen. Werk met online marketing consultant Saskia van Nieuwenhuizen om je marketing te ontwikkelen naar een agile en klantgedreven strategie. Initieer en onderhoud conversaties met nieuwe klanten en duurzame relaties met bestaande klanten op basis van buyer personas, relevante content en lead nurturing programma’s.

Buyer Personas for B2B

Om relevante content te kunnen maken is het belangrijk om door middel van gedetailleerde buyer personas inzicht te hebben in de drijfveren van je klant. Ga verder dan de 1-dimensionale posters met irrelevante persoonlijke details op basis van onderbuikgevoel.  Graaf dieper naar dat wat je klant motiveert en de barrières die een koper tegenkomt bij het behalen van haar doelen. Breng voor elk persona de buyer journey in kaart.

Een Buyer Persona wordt samengesteld op basis van interviews met klanten en focust zich op dat wat verschillende kopers in dezelfde rol met elkaar gemeen hebben. Met Buyer Personas leg je een goede fundering voor het maken van relevante content.

Lees meer over het ontwikkelen van Buyer Personas

Contentstrategie

Volgens het 2016 B2B Content Marketing rapport van Content Marketing Institute heeft 53% van de meest effectieve marketers een gedocumenteerde contentstrategie. Zij bereiken betere resultaten met hun content marketing tactieken, social media platformen en betaalde content distributiekanalen.

Een contentstrategie is niet gebaseerd op wat we de klant over ons bedrijf, product of dienst willen vertellen, maar op het adresseren van de klantbehoefte van de interesse fase tot het koopmoment.

Lees meer over het ontwikkelen van een content marketing strategie

Content Coach

Bedrijven die starten met content marketing gaan vaak op zoek naar interne experts die veel kennis hebben van de markt, de klant en het product. Ze gaan op zoek naar content die ze kúnnen maken. Maar om relevante content te maken moet je op zoek gaan naar de intrinsieke waarde van je product of dienst voor je personas, voor je klant. Zo kan je content maken over onderwerpen waar je klant naar op zoek is.

Een content coach biedt een onafhankelijke review van de relevantie van je content op basis van je personas, denkt mee over effectieve content flows in nurture programma’s en geeft advies hoe je content kunt hergebruiken in andere vormen of in andere kanalen.

Lees meer over de toegevoegde waarde van een content coach

Agile Marketing en Scrum Coach

Aan het eind van het jaar maken we als marketers de plannen voor het volgende jaar. Omdat het van ons verwacht wordt, of omdat we zelf vinden dat het hoort. Maar hoe vaak heb je je in de afgelopen jaren aan een gedetailleerd jaarplan kúnnen houden? De realiteit is dat het plan veelal al voor het begin van Q2 achterhaald is. Omdat de behoeften van prospects, klanten en sales zich niet een jaar vooruit in detail laten voorspellen. Daarom moeten we als marketers flexibel, agile zijn.

Agile marketing is erop gericht om prioriteit te geven aan activiteiten die, gekoppeld aan de marketing strategie, de onderneming de meeste waarde opleveren. Door als team gefocust in korte sprints (1 tot 4 weken) te werken blijf je wendbaar en gaat de productiviteit van je marketing team omhoog.

Lees meer over agile en scrum

Marketing Automation Specialist

Marketing automation is dé manier om de relevantie van de communicatie met prospects en klanten te vergroten. Het is geen duur woord voor email marketing. Denk bij het maken van kwalitatieve nurture programma’s verder dan een serie willekeurige 1-size-fits-all mass emails met een korting, ebook of productaanbod. Marketing automation is interessant voor marketers die een conversatie willen starten met hun prospect of klant. Biedt vanuit de klantbehoefte relevante content die past bij de fase van het koopproces waar de koper zich in bevindt.

Wordt begeleid tijdens de aanschaf van een marketing automation programma, laat je adviseren over effectieve nurture programma’s en de daarvoor benodigde content en laat de campagnes bouwen in de gekozen tool.

Lees hoe ik je kan helpen met marketing automation